TANÁCSOK AUTÓVÁSÁRLÁS ELŐTT

TANÁCSOK AUTÓVÁSÁRLÁS ELŐTT

Az autó ma már nélkülözhetetlen tartozéka az életünknek. Nem luxuscikk, a nagyvárosokban szinte minden család rendelkezik autóval, gyakorta nem is eggyel. Miután az autó rendszerint napi használatban van, kopik, öregszik, egyre sűrűbben hibásodik meg, vagy egyszerűen csak meguntuk, de előbb utóbb cserére szorul. Ilyenkor kezdődnek a problémák. Már legalábbis azoknál, akiknek a pénztárcája erősen behatárolja a lehetőségeket. Alapvetően két megoldás jöhet számításba. Vagy új gépkocsit vásárolunk, vagy használtat. Vizsgáljuk meg mindkét esetet.

1./ Új gépkocsi.

Új gépkocsi vásárlásának:

Előnyei

Én vagyok az első használó

Én választhatok színt, kárpitozást

Én választhatok motortípust

Én választhatok felszereltséget

Rendelhetek extrákat

A teljes jótállási idő engem illet

Nincsenek kétségek a gépkocsi múltjáról

Hátrányai

Magas vételár

Gyors értékvesztés

Milyen szempontok szerint választunk. Vannak olyanok, akik akár hosszú évek tapasztalata alapján ragaszkodnak egy bizonyos márkához. Ez kissé egyszerűsíti a helyzetet, kevesebb közül kell választani, de azért sok aspektus van, amit javasolt végig gondolni. Vételár szempontjából két fő csoportra oszthatjuk a választékot. Prémium márkákra, és kommersz márkákra. A két osztály között igen jelentős árkülönbségeket találhatunk, de mindkét említett csoportban szín, felszereltség, motorválaszték függvényében nagyon nagy a szóródás is.

A választásnál induljunk ki abból, hogy milyen gépkocsira van szükségünk méret, teljesítmény, és használati mód szerint, milyen körülmények között fogjuk használni az autót. Ennek alapján válasszunk először motort. A diesel motoroknak kisebb a fajlagos fogyasztása, viszont a felépítése miatt drágább a szervizelése, javítása, több olyan korlátozott élettartamú forgó-kopó alkatrésze van, amelynek magas az ára, de bizonyos futásteljesítmény után cserére szorulnak, (pl.: kettős tömegű lendkerék, injektorok, turbófeltöltő, részecske szűrő stb. Egy ilyen javítás könnyen hét-számjegyű összeget eredményezhet a garancia lejárta után) hogy ez a futásteljesítmény mekkora, az nagymértékben a vezető „lábától”, és a bánásmódtól függ. Nem utolsósorban magasabb a gépkocsi vételára is. Tehát annak érdemes diesel autót venni, akinél az éves futásteljesítmény magas, (minimum 25000 kilométer/év) ekkor a kisebb fogyasztásból eredő, üzemanyagra fordított kiadás ellensúlyozhatja 3 – 4 év alatt a magasabb vételárat, és fenntartási költségeket. Az is tény, hogy statisztikák szerint egy rendszeresen szervizelt és karbantartott diesel motor élettartama akár a duplája lehet egy benzinmotorénak. A diesel mellett szólhat még, hogy a mai autóknál nagyon kellemes vezetési élményt nyújtanak, lényegesen csendesebbek, mint régen, egyenletes a járásuk, csak a „vájt fülűek” tudják belülről megkülönböztetni a benzinmotor hangjától. Magas a forgatónyomatékuk, amit már alacsony fordulatszámtól is az útra bocsátanak, kiválóan gyorsulnak.

Sokan eleve a benzinmotor mellett teszik le a voksukat. Főleg az idősebb korosztály tagjai megszokták, hogy a benzinmotor csendesebb, egyenletesebb a járása, egyszerűbb felépítése miatt kevesebb a potenciális hibaforrás, olcsóbb a szervizelése, javítása. Ezt a tábort növelte az utóbbi években a Volkswagen „elhíresült” diesel botránya is. Régen – főleg amerikai mintára – a benzinmotorokból nagy hengerűrtartalom és sok henger alkalmazásával nyerték ki a szükséges teljesítményt. Ez az irányzat még az olcsó benzin időszakában uralta az autógyártást. 1973-ban történt ez első benzin árrobbanás, és az áremelkedés – kisebb-nagyobb időszakos hullámvölgyekkel – azóta is folyamatos. Ezért az autógyáraknak (főleg Európában és Ázsiában) olyan motorokat kellett konstruálni, amelyek a teljesítmény csökkenése nélkül (sőt, inkább növelni kellett!), lényegesen kevesebb üzemanyagot fogyasztanak. Ezt a turbófeltöltő alkalmazásával, elektronikus vezérléssel és ezzel párhuzamosan a motorok hengerűrtartalmának és hengerszámának, valamint a gépkocsik súlyának, és légellenállásának drasztikus csökkentésével érték el. Ma már egy középkategóriás autó három hengeres 1000 köbcentiméteres motorjából 140-150 lóerőt, és több mint 200 Nm nyomatékot préselnek ki. Ez bőségesen elegendő egy másfél tonnás autó dinamikus mozgatásához viszonylag humánus fogyasztás mellett, ami azért így is magasabb, mint egy hasonló teljesítményű diesel motor esetében. Ezért a benzinmotor szerelmesein kívül praktikusabb választás mindazoknak, akik 15000 kilométernél kevesebbet mennek évente.

Ha sikerült eldöntenünk, hogy a diesel- vagy a benzinmotor mellett foglalunk állást, egy kicsit előbbre jutottunk. Azoknak, akik nem ragaszkodnak egy adott márkához, össze kell szedniük, hogy mekkora és milyen (a mostanában divatos SUV, Combi, Limousine, esetleg sport) autóra van szükségük, és milyen anyagi lehetőségekkel rendelkeznek. Amikor ez megvan, irány az internet! Szinte minden autómárkának van saját honlapja, ahol megtalálhatók a forgalmazott típusok és árlisták, sőt van egy konfigurátor felület is, ahol mindenki összeállíthatja a saját gépkocsiját motor,- váltó,- szín,- kárpitozás,- felszereltségi szint,- további extrák alkalmazásával. Valószínűleg ebben az esetben nem kapható azonnal ilyen autó, de megrendelés után a kért paraméterek szerint néhány hónap alatt legyártják. Akik konkrét márkát választottak, az adott márka honlapján élhetnek ugyanezzel a lehetőséggel.

A megvásárolandó gépkocsi kiválasztásánál a vételáron és a felszereltségen túl, nem tanácsos megfeledkezni néhány egyéb szempontról:

Érdemes összehasonlítani a jótállási feltételeket. Ma már márkától függően kettő és tíz év között található. Ez az üzemben tartás során igen jelentős költségtényező lehet.

Érdemes tájékozódni a biztosítási (úgy a kötelező, mint a CASCO) díjakról, valamint a gépjárműadóról. Ezek mértéke a gépkocsi értékétől, teljesítményétől, súlyától, javítási költségeitől függ, és évente akár több-százezer forintos különbségeket jelenthet.

Javasolt utánanézni a használt-autó piacon, hogy egy-egy márka mennyire tartja az árát. Vannak autók, amelyek „meglett” korban is jó áron értékesíthetők, és vannak olyanok, amelyikkel ha kigurul a szalonból, azonnal akár félmillióval kevesebbet ér. Ez olyanok számára is fontos lehet, akik rendszeresen, még garanciális korban cserélnek autót, mert nem mindegy, hogy az eladás időpontjában milyen értékkel lehet számolni.

Ha valaki készpénzzel tud (akar) gépkocsit vásárolni, finanszírozási szempontból egyszerű a helyzet. Viszont aki hitelre vásárol gépkocsit, érdemes egy kicsit körülnézni. Az autószalonok többnyire egy finanszírozó bankkal állnak szerződésben, és korántsem biztos, hogy a piacon elérhető legkedvezőbb feltételeket kínálják. Kihasználják, hogy a vásárló annyira a vadonatúj autójára összpontosít, hogy ilyen „apróságokra” már nem figyel oda. Nem tiltható, hogy vásárláshoz valaki saját finanszírozó bankot vigyen. Lehet, hogy a kereskedő nem örül, mert elesik a banki jutaléktól, de egy vásárló a hitel futamideje alatt jelentős összeget spórolhat meg egy kedvezőbb hitelfeltétellel.

Még egy jó tanács. Sokan úgy vásárolnak új autót, hogy a régit beszámíttatják az új árába. Ha valakinek egy-két százezer forint nem számít, ez a legkényelmesebb megoldás. Azonban tudni kell, hogy a kereskedők – egyébként érthető módon – az aktuális piaci ár alatt számítanak be. Egyrészt gyakran előfordul, hogy eladás előtt valamennyit költeni kell a beszámított autóra, másrészt nem tudni, hogy mennyi ideig áll benne a pénze. Szóval, ha valakinek számít néhány tízezer vagy százezer forint, érdemes némi fáradsággal a szabadpiacon értékesíteni a cserélendő gépkocsit.

Új autó beszerzésénél van még egy lehetőség is, a lízing. Ebben a formában az történik, hogy egy flottakezelő megvásárolja a kiválasztott autót, majd egy meghatározott futamidőre egy fix havi díjért használatba adja a lízingelőnek. A gépkocsi fenntartási költségeit ennek fejében a flottakezelő viseli, a használónak csak az üzemanyagot kell vásárolnia. A futamidő végén (általában 4-5 év), a használó maradvány értéken megvásárolhatja a gépkocsit, addig a flottakezelő tulajdonában marad. Ha nem kívánja megvásárolni, választhat egy új gépkocsit, és újra indulhat a szerződés. Javasolt ezen a piacon is körülnézni, mert jelentős különbségeket találhatunk a lízing feltételek és költségek között is.

Végezetül: új autó vásárlása alkalmával érdemes a kiválasztott márka több kereskedőjétől ajánlatot kérni (akár egy másik városból is), adott esetben jelentős különbségekkel találkozhatunk.

2./ Használt gépkocsi

Használt gépkocsi vásárlásának:

Előnyei

Kedvező vételár

Hátrányai

Nincs konfigurációs lehetőség

Ismeretlen előélet

Ismeretlen jövő

Általában „kapu” garancia van

Mint a fenti összehasonlításból látható, használt gépkocsi vásárlásának az egyetlen igazi előnye, az ára. Ezen kívül csupa megalkuvás. A kiválasztásnál hasonló szempontok szerint kell gondolkozni, mint egy új autó esetén, ami a márkát, típust és motorválasztékot illeti. Használt autó vásárlásakor szinte lehetetlen, hogy minden óhaj teljesüljön, motorválaszték, szín, kárpitozás és felszereltség tekintetében. Valahol engednünk kell az igényekből, és ha javasolhatom, ez az engedmény inkább esztétikai (szín, kárpit stb.) és felszereltségre vonatkozó legyen, de a műszaki állapotból ne engedjünk! Ajánlom továbbá, hogy először hivatalos márkakereskedőknél, vagy hivatalos használt-autó kerekedőnél nézzünk szét. Itt ugyan valószínűleg kissé magasabb árakkal találkozunk, mint a szabadpiacon, de egy márkakereskedő és/vagy használt-autó kereskedő hathavi szavatosságot köteles adni az általa értékesített gépkocsira az esetleges rejtett (elhallgatott) hibákra vonatkozóan és már csak presztízs okból is ügyel az értékesített autó állapotára. A márkakereskedőknél kapható használt gépkocsik többnyire új vásárlás esetén beszámított autók, amelyeket értékesítés előtt tüzetesen átvizsgálnak, és ha szükséges meg is javítanak. Autókereskedőtől vásárolt gépkocsi esetében lényeges, hogy a gépkocsi az eladó kereskedés tulajdonában (nevén) legyen, mert a szavatosság csak ebben az esetben érvényesíthető. Bizományi konstrukcióban értékesített megoldásnál az esetleges szavatosság érvényesítése komoly nehézségekbe ütközhet, és ha sikerül is, az sokéves polgári pereskedés tárgya lehet.

Még egy érv a hivatalos márka/használt-autó kereskedések mellett: Valamire való kereskedés a használtan vásárolt gépkocsit érvényes műszaki vizsgával, és a vásárló nevére íratott érvényes okmányokkal adja át, megkímélve ezzel a vevőt egy sor hivatali ügyintézéstől.

Előnyös vétel lehet még, ha rokontól, baráttól, ismerőstől vásárolunk, egyrészt azért, mert ismerhetjük a gépkocsi múltját, esetleges hibáit, kisebb sérüléseit, és biztosan nem akarnak becsapni.

Ha a fentebb vázolt módokon nem találunk megfelelő gépkocsit, kénytelenek vagyunk a szabadpiacon körülnézni. Vagy használt-autó kereskedőknél, vagy újsághirdetés (internet) útján keresgélni. Ezekben az esetekben ajánlatos a vásárláshoz szakember segítségét igénybe venni, aki jó eséllyel már megtekintéskor el tudja dönteni, hogy a kínált gépkocsi bevallott futásteljesítménye valós-e, illetve volt-e a gépkocsinak súlyosabb sérülése. Mindenképpen javasolt a szerződéskötés előtt, az autón egy állapotfelmérést végeztetni márkaszervizben, ahol többnyire „rálátnak” a gépkocsi szerviz előéletére is (legalábbis arra, ami hivatalos márkaszervizben történt) Különösen ajánlott ezt elvégeztetni külföldről behozott gépkocsi esetén. E sorok írója találkozott már állapotfelmérés során olyan 160000 kilométert futott gépkocsival, amelyen a gyári nyilvántartás szerint két évvel korábban külföldön elvégezték a 420000 kilométeres szervizt. Ha az eladó ettől elzárkózik, (legyen az hivatalos autókereskedő is) azonnal el kell köszönni tőle!

Általános szokás, hogy értékesítés előtt az eladó a gépkocsit kívül-belül kitakaríttatja, esetleg felpolíroztatja, szóval csili-vili állapotba hozza. Egy szakértő szem ennek ellenére meg tudja állapítani, hogy egy valóban megkímélt autót látunk, vagy egy már leharcolt járgányt igyekeztek szalonképessé tenni. Ennek azért van jelentősége, mert egy bizonyos határon túl egy ismeretlen autóról (főleg, ha már nem az első tulajdonostól vesszük), lehetetlen megállapítani, hogy bántak vele. Ez a bánásmód jelentősen kihat a gépkocsi várható élettartamára, és megbízható működésére. A korábban javasolt állapotfelmérés csak a gépkocsi pillanatnyi állapotát rögzíti, a többit a műszaki- és esztétikai állapot alapján csak valószínűsíteni lehet. Aki a használat során folyamatosan ápolja, rendben tartja, az kíméli is az autóját. Egy ilyen autó jó vétel lehet, még akkor is, ha esetleg magasabb a futásteljesítménye. Lehetőleg ódzkodjunk olyan autó megvételétől, amelyiknek több tulajdonosa volt! Nem zárható ki, hogy valamilyen rejtett ok miatt szabadultak meg tőle.

Apropó, futásteljesítmény! Az emberek többségénél meghatározó szempont a futásteljesítmény. És most induljunk ki abból, hogy a kilométeróra által mutatott érték valós. Téves felfogás csak a számokat nézni, mert a használat módja a meghatározó. Vegyünk két azonos típusú hároméves autót. Az egyikben van 160000 kilométer, a másikban 40000. Bármilyen hihetetlen, a többet futott a jobb vétel. Ugyanis a három év alatt 160000 kilométert futott autónál könnyen kiszámítható, hogy az autót szinte végig autópályán használták. Tehát nagyjából azonos sebességgel, állandó fordulatszámon, kevés lassítással, fékezéssel, gyorsítással, vagyis minimális az erőátvitel, a futóművek és a fékrendszer igénybe vétele, de a motor kopása is ilyen körülmények között a legkisebb. Ez taxira természetesen nem vonatkozik!

A másik azonos korú, de 40000 kilométert futott autó pedig zömmel városi körülmények között üzemelt. Folyamatos elindulás, lassítás, gyorsítás, fékezés, sebességváltás, kátyúk stb. Állandó fokozott terhelés alatt van a motor, az erőátvitel (kuplung, váltó), a fékek, a futómű. Belátható, hogy ezek között a körülmények között az autó, sokkal gyorsabban „öregszik”

Még egy megszívlelendő szempont. Minél idősebb egy használt autó, annál inkább számíthatunk rajta valamilyen hibára. Elsősorban a karosszéria állapotára ügyeljünk! Egy nagyobb balesetet szenvedett autó – bármilyen szépen javították is meg – már biztonsági kockázatot is jelent, mert sérülhetnek olyan részek, amelyeknek a szilárdsága nem állítható helyre. Ez nem jelenti azt, hogy minden kisebb hibától (egy sárvédő, egy lökhárító stb.) meg kell ijedni. Gyakran találkozhatunk a piacon „talpra állított” gazdasági totálkáros gépkocsikkal. A gazdasági totálkár azt jelenti, hogy a sérült autó javítását a biztosító a kárkori értékéhez képest gazdaságtalannak ítéli meg, és roncsként értékesíti a piaci árának a töredékéért. Vannak vállalkozók, akik megvásárolják a roncsot, bontott, után-gyártott alkatrészekkel megjavítják, majd (gyakran eltitkolva a totálkárt) magas haszonnal értékesítik. Van olyan számítógépes felület, ahol némi díjazás ellenében a biztosítók kártörténeti nyilvántartásából ez visszakereshető. Ilyen autót semmiképpen se vásároljunk meg!

Egyéb szerkezeti hiba javítható, az esetleges költségén kívül mástól nem kell tartani!

A használt gépkocsi vásárlás hátrányai között említettem, hogy ismeretlen a gépkocsi előélete. Hiába vannak elvi lehetőségek márkaszervizekben visszakeresni egy gépkocsi előéletét. Ez a gyári nyilvántartás kizárólag a hivatalos márkaszervizekben történt beavatkozásokat rögzíti, semmi olyat nem foglal magába, ami más egyéb műhelyben, szervizekben ment végbe. Megnyugtató lehet egy pontosan vezetett szervizfüzet. Ez olyan adatokat tartalmaz, (folyamatos dátum és kilométeróra állás) amelyek segítségével kizárható a manipuláció. Sajnos ilyen ritkán fogható ki, mert a legtöbben maximum a jótállás lejártáig járnak márkaszervizbe. Ennek elsősorban anyagi okai vannak. De, ha van is ilyen vezetett szervizfüzet, abból nem derül ki, hogy „milyen kezekben” volt az autó. Márpedig tudjuk, hogy az autóval való folyamatos bánásmód meghatározó lehet a gépkocsi élettartamára, és a jövőben potenciálisan bekövetkező meghibásodásokra is. Mint feljebb említettem, szakember azért erre tud bizonyos jelekből következtetni. Ezt értettem ismeretlen jövő alatt.

Ha a megvásárolt autó még garanciális korban van, akkor az esetleges meghibásodásokat ennek keretén belül márkaszerviz költségmentesen javítja, mert a jótállás nem személyre, hanem a gépkocsira szól. Ilyen esetben azért győződjünk meg arról, hogy a gyártómű által előírt átvizsgálásokat, javításokat hivatalos márkaszervizben és időben elvégeztették a vásárlás időpontjáig, mert ennek be nem tartása a jótállási jogosultság elvesztéséhez vezethet. Mint említettem, a jótállás a gépkocsira vonatkozik, hiányzó feltételek esetén sem védekezhetünk azzal, hogy az előző tulajdonos hibázott.

Használt gépkocsi vásárlásánál ajánlott opció, ha márkakereskedésnél próbálunk kifogni egy bemutató autót, amelyet új autóként néhány hónapig tesztvezetésre használnak, hogy érdeklődők kipróbálhassák. Ezeket a gépkocsikat azután 2-3000 kilométer futásteljesítménnyel, teljes garanciával, néhány százezer forinttal olcsóbban lehet megvásárolni. Ilyen esetben gyakorlatilag vadonatúj gépkocsi vásárolhatunk kedvezőbb áron. Ha valaki ilyet szeretne, érdemes a márkakereskedőnél előjegyeztetnie!

Érdemes néhány szót említeni egy további használt-autó vásárlási formáról. A külföldről behozott gépkocsikról. Vannak vállalkozások, amelyek ebből élnek. Rendszeresen hoznak be magánimport keretében gépkocsikat, (ezeknek a kinti előélete gyakran alig, vagy egyáltalán nem ellenőrizhető) majd itthon értékesítik. Teszik ezt esetenként akár kívánság szerint (konkrét gépkocsit lehet rendelni, márka, felszereltség, netán szín szerint is).

A kereskedő a gépkocsit Magyarországon forgalomba helyezve, levizsgáztatva, érvényes névre szóló okmányokkal adja át, de fokozottan ajánlott ilyen ügylethez szakember és ügyvéd közreműködését kérni, mert adott esetben sokkal nehezebb és drágább szükség esetén jogorvoslatot szerezni. Több autót koboztak el már ilyen vásárlóktól, mert utóbb kiderült, hogy a gépkocsi lopott volt, és ilyenkor a hatóságokat nem érdekli, hogy a vásárló nem tudott róla, és vétlen volt. Ekkor az egyetlen lehetőség az eladót perelni kártérítésért, de ez többéves pereskedés után emelkedhet jogerőre, és akkor még bizonytalan a behajthatóság is. Addig pedig se pénz, se autó!

Van lehetőség magánúton történő autóvásárlásra is külföldön. Ehhez biztos nyelvtudás, műszaki szakértelem, és a külföldi hatósági eljárásokban történő jártasság szükséges. Ha találtunk megfelelő autót, és elintéztük a haza jutását, itthon is egy csomó hatósági ügyintézés és költség vár (regisztrációs adó, különböző illetékek, sikeres műszaki vizsga, okmányiroda stb.) Érdemes előzetes számvetést készíteni, hogy az utazási költségek, szállásköltségek, valamint az itthon rárakódó további költségek után is érdemes-e ilyen procedúrába belemenni, figyelembe véve, hogy ilyenkor sem zárhatók ki utólag nehezen, vagy egyáltalán nem érvényesíthető szavatossági problémák.

Használt gépkocsik Magyarországon történő vásárlásához is igénybe vehető a hitel, de mint az új autó vásárlása esetében, itt is ajánlatos a feltételeket és a költségeket alaposan „körül járni”!

Használt gépkocsi vásárlásakor (akár magánszemélytől vásárolt gépkocsi esetében is) rendkívül fontos az adás-vételi szerződés, hiszen mindenféle későbbi jogvitának ez lesz az alapja. Ma már az internetről letölthető hivatalos formanyomtatvány (ezerféle apróbetűs kivétel nélkül), ami egy jogi eljárás során megfelel minden kritériumnak, egyértelműsíti mindkét fél jogait és kötelezettségeit.

3./ Elektromos autók

És most térjünk rá a néhány éve rohamosan terjedő elektromos autókra! Sokak szerint a jövő technológiája, vannak országok, amelyek már most bejelentették a belsőégésű motorokkal rendelkező autók üzemben tartási lehetőségének utolsó határidejét. A magukra adó autógyárak évek óta hatalmas összegeket költenek elektromos modellek (ki)fejlesztésére. Sok országban a kormányok különféle jelentős kedvezményekkel ösztönzik az embereket a váltásra (anyagi támogatás a vásárláshoz, adókedvezmény, parkolási kedvezmény, olcsó áram, extrém hosszú jótállás a nagyfeszültségű elektromos rendszerre stb.) Mielőtt elgondolkodunk a lehetőségről, ismerkedjünk meg részletesebben a technológiával! Az elektromos autóknak három fő változata létezik:

  1. A tisztán (kizárólag) elektromos meghajtású
  2. A hybrid (belsőégésű- diesel vagy benzines motor + villanymotor)
  3. Plug-in hybrid (belsőégésű- diesel vagy benzines motor + villanymotor)

 

  1. A tisztán elektromos meghajtású autók mozgatásáról kizárólag villanymotor gondoskodik, a szükséges áramot akkumulátorok biztosítják, amelyeket rendszeresen újra kell tölteni! Ez történhet nyilvános töltőállomásokról (benzinkút mintájára), vagy hálózati 220 voltos feszültségről. A feltöltés ideje függ a töltőállomás teljesítményétől, a töltőkábeltől és a gépkocsiban alkalmazott nagyfeszültségi rendszertől. Minden gyár megadja az egyes típusok teljes töltöttséggel elvárható hozzávetőleges hatótávolságát, azaz hány kilométert képes megtenni egy töltéssel. Azért hozzávetőleges, mert a tartama valójában erősen függ a használat módjától. Ma már egy gépkocsi tele van elektromos fogyasztókkal, amelyek a komfortot biztosítják (világítás, média berendezés, vezetést segítő asszisztens rendszerek, ablaktörlők, ablakemelők, klímaberendezés stb), nem mindegy, hogy az út során ezek közül mit és mennyi ideig használunk, és lényeges tényező a menetsebesség is, nyilván magasabb sebesség, több energiát igényel. Természetesen ezekben a gépkocsikban is van generátor, valamint bizonyos energia visszanyerő berendezések, amelyek az elfogyasztott energia egy részét vissza táplálják, de az elfogyasztott teljes mennyiséget jelenleg még nem képesek visszaadni. Közismert, hogy az akkumulátorok kapacitása (és ezzel együtt a teljesítménye) folyamatosan csökken, egyre kisebb lesz. Amikor új mobiltelefont veszünk, egy töltéssel napokig működik, majd egy idő után már legfeljebb csak fél napot bír. Az ilyen tisztán elektromos autók zavartalan használatához a benzinkutakhoz hasonlóan kiépített infrastruktúrára van (lenne) szükség. Itt megemlítendő, hogy akinek saját garázsa, vagy zárt elkülöníthető területe van, pár százezer forintért rendelhet saját engedélyezett töltőoszlopot. Előnye a zéró emisszió, valamint (jelenleg még) az alacsonyabb üzemeltetési költség, hátránya a (jelenleg még) erősen korlátozott használhatóság, a bonyolultabb szervizigény, a személyi- és tárgyi feltételek miatt behatárolt javítási kapacitás

 

  1. A hybrid autókban van egy hagyományos belsőégésű (diesel vagy benzines) motor, valamint egy nagyteljesítményű villanymotor. Ezek a gépkocsik képesek csak belsőégésű motorral, vagy (erősen korlátozott ideig) csak villanymotorral, vagy egyszerre (összesítve a teljesítményüket) a két motorral utazni. Ha csak a belsőégésű motorral halad, ilyenkor feltölti a villanymotor működését biztosító akkumulátorokat. Előnye, hogy villanymotoros üzemmódban nincs káros-anyag kibocsátás, korlátlan használhatóság, költségtakarékos. Hátránya a bonyolultabb szervizigény, a személyi- és tárgyi feltételek miatt behatárolt javítási kapacitás.

 

  1. A Plug-in hybrid autók annyiban különböznek a hybrid gépkocsiktól, hogy az akkumulátorok feltöltése megfelelő csatlakozókábel segítségével történhet a normál 220 voltos hálózati konnektorból is. Előnye, hogy villanymotoros üzemmódban nincs káros-anyag kibocsátás, korlátlan használhatóság, költségtakarékos. Hátránya a bonyolultabb szervizigény, a személyi- és tárgyi feltételek miatt behatárolt javítási kapacitás.

 

  1. Néhány autógyár készít a fentieken kívül úgynevezett Might-hybrid autókat is. A hagyományos belsőégésű motorok mellé alkalmaznak egy külön 48 volt feszültségű (saját 48 voltos akkumulátorral ellátott) rásegítő villanymotort. Ez növeli a belsőégésű motor teljesítményét egyidejűleg csökkentve annak fogyasztását és káros-anyag kibocsátását. Ez a villanymotor önállóan a gépkocsi meghajtására nem alkalmas.

 

Kétségtelen tény, hogy üzemeltetés közben az elektromos autók változatai, vagy teljesen mellőzik, vagy jelentős mértékben csökkentik a káros-anyag kibocsátást. Azonban az is tény, hogy az elektromos energia előállításához erőművekre van szükség, és ha az igény az áram iránt jelentősen emelkedik, ez az erőművek számának és kapacitásának növelését is szükségessé teszi.

Közismert az is, hogy az akkumulátorgyártás igen környezetszennyező folyamat, az elektromos autókra történő átállás pedig megsokszorozza az akkumulátorok iránti igényt. További gondot jelenthet az elhasználódott kicserélt akkumulátorok kezelése és megsemmisítése főleg annak a fényében, hogy tele vannak erősen mérgező anyagokkal.

Kérdéses, hogy az elektromos autókra történő átállással járó környezeti terhelés hogyan aránylik az utakon futó autók emissziójának csökkentéséhez?

Kellő számú tapasztalat hiányában ugyancsak kérdéses még a rendszer biztonsága. Az elektromos autók magasfeszültségű (általában 400 voltos, de ma már van olyan gyártó, amelyik a jobb hatásfok érdekében 800 voltos) rendszere mennyire biztonságos egy nagyobb baleset során?

Környezetvédelmi tanulmányok szerint a repülőgépek és az óceánjáró hajók káros-anyag kibocsátása a sokszorosa az autókénak. És akkor hol vannak még az autóbuszok százezrei?

 

Ha valaki olyan szerencsés vagyoni helyzetben van, esetleg nagyobb összeget nyert a lottón, az nyugodtan hagyja figyelmen kívül a fenti „okoskodást”! Vásárolja meg a legelső gépkocsit, amelyik megtetszik! Jöjjön a lila köd! „Kerül, amibe kerül!”

 

Fischer György