A WARTBURG TÖRTÉNETE
A márka története 1898-ban kezdődött, amikor az eisenachi autógyár először nevezte így egyik modelljét, amely ezen a néven 1904-ig készült. 1930-ban az egyik licencének a sportváltozata neveként ismét megjelent a név.
A második világháború előtt az eisenachi gyár a BMW tulajdona volt. A háborút követően megalakult a Német Demokratikus Köztársaság, és a szövetségesek közti területfelosztás alapján Eisenach az NDK része lett az autógyárral, és annak teljes dokumentációjával együtt. A háború előtt ebben a gyárban készült a BMW 340-es típusa, amelyet a háború után EMW 340 márkajelzéssel gyártottak tovább, mint NDK termék. Néhány év pereskedés után a BMW művek letiltatta a gyártást.
1956-ban a VEB Automobilwerk Eisenach először a jól bevált gyakorlat alapján elkészíti az IFA F9 autó alapjaira épülő NDK változatát Wartburg F9 néven.
Ennek gyártása csak rövid ideig folyt, hiszen félő volt, hogy a BMW 340 sorsára fog jutni. Ezért saját autó tervezésébe fogtak, bár a DKW műszaki alapjára hajazó kétütemű motorral.
Az első modell a Wartburg 311-es (nagykerekű,15 colos) típus 1965-ig készült nagy sikerrel, köztük olyan változatokkal, mint a kétüléses 313-1 Sport, amelyből Magyarországra összesen néhány darab került, elsősorban színészekhez (pl. Kazal Lászlónak volt egy). A 311-est Hans Fleischer tervezte, aki korábban a BMW-nél dolgozott lakatosként.
1962-ben a motort 900-ról 1000 köbcentisre növelték, ami a 37 helyett 45 lóerőt tudott. A legnagyobb újdonságnak az addigi termoszifon-rendszerű (a meleg és hideg víz fajsúly-különbségén alapuló) hűtés átépítése volt szivattyúsra, melynek köszönhetően a hűtővíz ritkábban forrt fel (a szivattyús hűtőt már a 313-1 Sporton is alkalmazták, de más formában). A típusjelzés körül ekkor némi kavarodás tapasztalható, a motort már 312-esnek, belső dokumentációban az autót is 312-esnek jelölték, egy darabig azonban Wartburg 1000 néven forgalmazták. 1965-re elkészült egy új, tekercsrugós, lágyabb futómű, de ekkorra még az új karosszéria nem jelent meg. Az 1965 utáni (kiskerekű,13 colos) autók 312-1 változatként ismertek.
1966-ban jelent meg a “kocka” Wartburg, először 1000-es, majd 353-as típusjelzéssel, bár a kombi és “Camping” változatok egy darabig még a régi, “púpos” kivitelben készültek. Az autón ezután már csak kisebb fejlesztések következtek. A 353-as modellt Karl Clauss Dietel tervezte, akinek mellesleg az „Erika” írógép is köszönhető.
1975-től a “353W” (Weiterentwicklung, továbbfejlesztés) már 50 lóerőt tudott, kormányváltós mellett padlóváltós is lett, elöl tárcsafékek lassították, a hátsó fékkörbe pedig terhelésfüggő fékerőszabályzó került. Az addig alkalmazott dinamót, generátorral váltották fel. 1985-ben a DKW-örökségként a motor mögé épített hűtőt a motor elé helyezték át, és a vízpumpatengelyre mereven szerelt ventilátort villanymotoros, hőkapcsolós váltotta. A kétütemű Wartburg 353-ast egészen 1988-ig gyártották. Az angol exportra szánt változatnak Wartburg Knight volt a neve.
Az Angliában értékesített Wartburgok számára külön logó készült:
1988-ban jelent meg a Wartburg 1.3 típusjelzésű modell, Volkswagen licenc alapján készült négyütemű motorral, egészen 1991-ig, a gyártás megszűnéséig, a négyütemű Wartburgból 152 657 darab készült. A maga idejében a Wartburg a szocialista autógyártás üde színfoltja volt. A gyárat az OPEL vásárolta meg.
Fischer György