AUTÓKRÓL

E L Ő S Z Ó

Kedves Olvasó!

Legendás autókról és ezen belül legendás modellekről készítettem egy kis összefoglalást. Van, aki imádja, van, aki utálja, van, aki szükséges rossznak tekinti az autót (teherautót, kamiont, autóbuszt), de megkerülhetetlen része mindennapi életünknek. Használjuk hivatalos utazáshoz, nyaraláshoz, munkába járáshoz, bevásárláshoz, vagy egyszerűen szórakozásra, esetleg „villogásra”. Sokan mondják, hogy „autó nélkül is lehet élni”. Talán igaz, de minek??

Mielőtt rátérnék a részletekre, olvassák el ezt a kis történelmi visszatekintést, az autó – mint közlekedési eszköz – létrejöttéről:

Az ember ősidők óta vágyik a helyváltoztatásra. Először kényszerűségből, mert a mindennapi betevő falat megszerzése érdekében vadásznia kellett, és a zsákmány üldözése közben bizony sokszor messzire távolodott élőhelyétől. A vad nyomát követve, új helyeket, új látnivalókat és új embereket fedezett fel. Az új emberek felfedezése nem mindig volt szerencsés, mert a zsákmány megszerzése – később megtartása – érdekében gyakorta keveredtek összetűzésbe egymással. (Ezt a „jó” szokását az ember a mai napig megőrizte, csak ezt ma háborúnak, megszállásnak, gyarmatosításnak, esetleg „baráti segítségnyújtásnak” hívják…)

Szóval az ember a zsákmány üldözése közben új környezeti feltételeket fedezett fel, amelyek felkeltették az érdeklődését. Az új környezet sokszor tartogatott új tájakat, új élelmiszer fajtákat (pl. folyó közelében halat), és más éghajlatot is. Rájött arra, hogy ha elhagyja eddigi élőhelyét, esetleg jobb körülményeket találhat magának és a családjának. Az ősembernek is volt már vagyona (fegyvere, tartalékolt élelmiszere, állati bőrből készült ruhája stb.), amelyet vándorlás közben magával kellett vinnie. Ezt a helyváltoztatást forradalmasította a kerék feltalálása, ami i.e. 3500 körül történt a mai Ukrajna területén. Ez a találmány tette lehetővé a társadalmi fejlődés megindulását, ősközösségek létrejöttét, majd a munkamegosztás bevezetését. Mivel ezek a tevékenységek csak a helyváltoztatás, szállítás segítségével működhettek, megszületett a közlekedés.

A kerék feltalálása után már csak egy lépés volt az emberi erővel vont szállítóeszköz, a kézikocsi megalkotása. Később, mikor az ember rátért az állattartásra is, rájött, hogy bizonyos háziállatok (mint a ló, vagy az ökör) alkalmasak a kocsi vontatására, és ez jelentősen megkönnyítette az életét. Ez a szállítóeszköz évezredeken keresztül a mindennapi élet részévé vált úgy a teher-, mint a személyszállításban. Kitágult a világ, elérhetővé vált a hosszú utazás, amely országokat ívelt át, ezzel lehetővé téve a nemzetközi kereskedelem kialakulását. Komoly infrastruktúra épült ki a közlekedés kiszolgálására, gondoljunk csak a postakocsi állomásokra. A nagyvárosokban is kiépítették a lóvasútat.

Óriási ugrást a közlekedés fejlődésében a gőzgép alkalmazásával, az 1769 és 1850 között zajlott angol ipari forradalom jelentett. A gőzgépet a közhiedelem szerint a skót James Watt (1736-1819) találta fel, de ez tévedés. Az igazi feltaláló az angol Thomas Newcomen (1664-1729) kovácsmester volt. Watt születésekor Newcomen gőzgépei már számtalan helyen működtek, Watt a gőzkondenzátor megalkotásával lehetővé tette a gőzgép szélesebb körben történő alkalmazását szivattyúkban, gőzhajókban és gőzmozdonyokban.

 

Thomas Newcomen

James Watt

A szárazföldi közlekedést a német gépészmérnök és feltaláló Nikolaus August Otto (1832-1891) forradalmasította, amikor 1876-ban megalkotta a benzinnel működő belsőégésű motort, amit a mai napig is Otto motornak neveznek. Ennek a motornak a felhasználásával készítette el Karl Benz (1844-1929) német mérnök a világ első autóját.

 

                                                                                                                             Nikolaus August Otto

Karl Benz

1886. január 29-én kapta meg motorkocsijára a 37 435. számú német szabadalmat – e napot lehet az automobil születésnapjának tekinteni.

 

                                                                                                                 A világ első szabadalmaztatott autója

Igyekeztem az összeállításban szereplő autómárkák legfontosabb modelljeit bemutatni, de nyilvánvaló, hogy a teljességnek gátat szabott a márkák egyes modelljeinek a sokfélesége (felszereltség, motor, karosszériafajta stb.), a terjedelem, és az olvasók türelme is. Nem szólva arról, hogy néhány autógyártó tekintélyes változatban gyárt kishaszonjárműveket, sőt nagyobb teherautókat és kamionokat, továbbá motorkerékpárokat is. Ezek ismertetése egy újabb összeállítás tárgya lehetne.

 

Fischer György