A DACIA TÖRTÉNETE

 

Miután egyezség született, hogy Románia lesz a Keleti-blokk egyik személygépkocsi gyártója, a román hatóságok rögtön munkához láttak. Az idő sürgetett, így saját fejlesztés helyett 1966-ban tendert írtak ki egy meglévő modell átvételére. Az elképzelések egy közép kategóriás 1000-1300 köbcentis, évi 40-50.000 gépkocsi gyártásáról szóltak.

A tenderre a Renault, a Peugeot, a FIAT, az Alfa Romeo és az Austin jelentkezett. A tesztelt autómodellek között volt a Renault 10 és 12, Peugeot 204, a Fiat 1100 D, az Alfa Romeo 1300 és az Austin Mini Morris.

 

Renault 10

 

Renault 12

 

 

 

 

 

 

 

 

Peugeot 204

 

FIAT 1100 D

 

Alfa Romeo 1300

 

Austin Mini Morris

 

 

 

 

 

 

 

 

Technikai és gazdasági megfontolások alapján a választás a Renault 12-re esett. Azonban volt egy bökkenő: a Renault 12-es modellt egyelőre még Franciaországban sem gyártották, csupán a prototípust mutatták be. A tömeggyártást 1969-re tervezték. A franciák azonban megoldották a gordiuszi csomót: a Renault 12-re még várhatnak a románok, helyette átengedik egy korábbi modell, a Renault 8 gyártását.

Így született meg az első román autó, a Dacia 1100.

 

Renault 8

 

Dacia 1100

 

 

 

 

 

 

 

 

Semmiben sem különbözött a Renault 8-tól, a még épülő pitesti gyárban csupán egy vasból készült sas-emblémával különböztették meg a franciától. Ezt a későbbiekben egy műanyagdarabbal helyettesítették.

 

Sas

 

 

Egy kis logo történet

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Az autómárka nevét a történelemből kapta: Dacia az ősföld neve, ahol a dákok laktak. A kommunista propaganda (történészek által kifogásolt) elmélete szerint a dákok a római hódítás után, a rómaiakkal keveredve alkották a román nemzetet. Az autót nem gyártották a szó szoros értelmében a pitesti gyárban. Az összes alkatrész Franciaországból érkezett, a francia dokumentáció alapján épülő gyárban csupán összeállították, fényezték és kipróbálták, hogy gurul-e. Később persze mindent a helyi üzemben szerelték össze, és versenyváltozattal is kirukkoltak.

 

Dacia 1100 S

 

A 1100 S-nek versenyzésre előkészített motort adtak, négy fényszóróhoz elegendő akkumulátorral látták el és szélesebb gumikat tettek rá. A Dacia 1100-asokat 1971 végéig gyártották, 37546 darab gurult le a szalagról.

Az első Dacia 1968 augusztusában született, és mivel ez volt az első román autó, a gyár dolgozói az akkori vezetőnek, Nicolae Ceausescu-nak ajándékozták. Három extrának számító dologgal látták el: Sinaia rádióval, pótkerékkel és emelővel. Az autóval összesen 33 590 kilométert mentek, A motorra erősített platina plakettre pedig ajánló szavaikat vésték be: “Románia Szocialista Köztársaság első szériában gyártott autója. A dolgozók, mérnökök és technikusok hálájukat fejezik ki Önnek, Nicolae Ceausescu elvtárs, amiért elindította hazánkban az autógyártást, és amiért állandó gonddal figyel a mi szocialista iparunk fejlesztésére.” 1999-ben a román állam árverésen próbálta értékesíteni, 80 millió lej (akkor 700 ezer forint) volt kikiáltási ára.

A franciákkal kötött szerződés értelmében 1969 augusztusában végre nekikezdtek a Dacia 1300-as gyártásának. Abban az évben mindkét típust büszkén mutatták be különböző kiállításokon: a Dacia-t a bukaresti szalonban, míg a Renault-t a párizsi autó show-on. A kezdetekben még Franciaországból kellett behozni egyes alkatrészeket, de lassan-lassan sikerült átállni a hazai, idővel rosszabb minőségűnek bizonyuló alkatrészekre.

 

Dacia 1300
Dacia 1301

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Az alapváltozat egy négyajtós berliner (szedán) volt öt ülőhellyel, elsőkerék-hajtással, 1289 köbcentis motorral, 54 lóerővel és 9,4 literes átlagfogyasztással. A különböző változatok már 1970-ben megszülettek. A standard mellett gyártották a kiváltságos állami és elnyomó apparátus tisztségviselőinek az 1301-est. Az utóbbi változatot lényeges kényelmi felszereltséggel adták: kényelmes székek, kárpit, beépített rádió, megvilágítás a csomagtartóban, kesztyűtartóban, kapaszkodó, szivargyújtó, fűtőszálas hátsó ablak, biztonsági övek.

1999-ben a Renault Csoport célja a román gyártó felvásárlásával egyértelmű volt: fejleszteni a Dacia szakértelmét és földrajzi pozícióját, hogy piacra dobhassa a legolcsóbb lépcsőshátú szedánt az akkor jelentősen fejlődésnek indult Kelet-európai piacokon. Nagyon ambiciózus cél volt ez, amelynek eléréséhez a Renault Csoport rengeteg, addig ismert konvenciót borított fel.

Az autóiparban először alkalmazták a „design-to-cost” modellt, amelynek szellemében már a tervezés szakaszában elkezdtek számolni a költségekkel. Abban az időben ez kiemelkedően innovatívnak számított, mivel a módszer szakított a hagyományos tervezési logikával: anélkül, hogy kompromisszumot kötöttek volna a megbízhatóság és a biztonság terén, a költségoptimalizálás is a jármű tervezésének már legelső szakaszától kezdve ugyanolyan fontos szempont lett. A fejlesztés kezdetétől a végéig a teljes műszaki kialakításnál figyelembe vették a végső eladási árat. Ezen stratégia értelmében a Renault Csoport már bevált és amortizált alkatrészeinek és technológiáinak használata jelentős előnyt jelentett. A tervezéstől a koncepció kidolgozásáig, majd a gyártásig a Dacia projekt csapata úgy működik, mint egy start-up: tiszta lappal és szűk költségvetéssel kezdődik a munka – minden modell esetén!

A 2004-ben leleplezett Logan minden előzetes ígéretet betartott: rekord méret és helykínálat, valamint minden lényeges felszereltség – verhetetlen áron. A modell forradalmasította az autópiacot azzal, hogy az új-autó vásárlás olyan közönség számára is elérhetővé vált, amelynek eddig ez csak álom lehetett. A használt autókkal versenyképes új-autó árral annyira sikeres volt a modell, hogy 2005-től egész Európában forgalmazni kezdték. A Dacia példaértékű lett az új-autó vásárlás területén. Az ikonikus modellt, a Logan-t ma is forgalmazzák, 2004 óta összesen 1,8 millió darab talált gazdára

 

Dacia Logan

 

Dacia Sandero

 

 

 

 

 

 

 

Dacia Sandero Stepway
Dacia Duster

 

 

 

 

 

 

 

A Logan sikerének köszönhetően a Dacia 2008-ban kibővítette kínálatát a Sandero és annak SUV verziójával, a Sandero Stepway-el. A kompaktság és a tágas belső tér kombinációja révén ez az ötajtós forma elég sokoldalú ahhoz, hogy megfeleljen minden kihívásnak. Az új forradalom 2010-ben kezdődött, a Dacia Duster bemutatásával. Ez a modell, amely ma már bestsellernek számít, sokak számára tette elérhetővé azt a SUV szegmenst, amely addig csak magasabb kategóriás modellekből állt.

Hű maradva azokhoz az értékekhez, amelyeket a Dacia sajátjának vall – rekord mértékű helykínálat, egyszerűség, robusztus kialakítás és verhetetlen ár – mindkét új modell ma már slágerterméknek számít. A Sandero (beleértve a Sandero Stepway-t is) rendelkezett 2018-ban a legnagyobb, magánszemélyek körében eladott példányszámmal, bemutatása óta pedig összesen 2,1 millió darabbal. A Dacia Dusterből 2010 óta 1,6 millió darabot adtak el.

A Dacia egyszerű, megbízható és robusztus modelljeivel továbbra is kielégíti a vásárlók alapvető igényeit. A márka 2007-ben bővítette a termékcsaládot a Logan MCV-vel (kombi), majd 2012-ben a Lodgy-val (egyterű) és a Dokkerrel (egyterű személyváltozat és furgon). Vevői lelkesedésének köszönhetően a márka aktív vásárlóközösséggel rendelkezik és mára a Dacia lett az ötödik Európában a magánszemélyek részére történő értékesítés terén. Nagy utat járt tehát be a márka!

 

    Dacia Lodgy

 

Dacia Dokker

 

Hazánkban piaci megjelenése óta összesen több mint 63 ezer darab Dacia gépjármű kelt el, ezzel a márka átlagosan 3,3% piaci részesedést ért el az elmúlt 15 év során, ugyanakkor a Duster 2010-es bevezetése is hozzájárulhatott ahhoz, hogy elmúlt 10 évben ez az érték 5,4%-ra emelkedett. A legmagasabb piaci részesedést egyébként 2019-ben regisztrálták 6,6%-os aránnyal.

2010-es hazai megjelenése óta a legnépszerűbb modell itthon a Duster volt a Dacia kínálatában, összesen 24 ezer darabot helyeztek forgalomba 2020 április végéig a Datahouse adatai alapján. Itthoni bevezetése óta a modell a Dacia-értékesítés jelentős hányadát, kb. 40%-át adja, piaci részedése pedig átlagosan 2,3 %-ot tett ki ugyanebben az időszakban.

A 15 éves évforduló kapcsán a márka egyedi limitált szériát dobott piacra, melyet a 15th Celebration felirattal ellátott embléma és további egyedi dizájnelemek különböztetnek meg a többi modelltől. Ez a crossover széria minden országban elérhető, ahol a márkát forgalmazzák. Hazánkban a limitált Sandero (TCe 90) 3 699 000, míg a Duster limitált verziója (TCe 100) 4 549 000 Forintos kezdő ártól érhető el. Ezek az árak 2020-ban voltak, ma már nyilván nem érvényesek.

 

Dacia Duster 15.-th celebration

 

 

Mivel az ügyfelek elvárása és az autók használatának módja is folyamatosan változik, a Dacia modern márkaként meghallva vásárlói igényeit, felkészül a jövő mobilitásának kihívásaira. A környezeti kihívásokra reagálva a Dacia az egyetlen gyártó, amely kettős üzemű (benzin/LPG) modelleket kínál közel a teljes személygépjármű választékban.

A Groupe Renault 10 éves tapasztalata alapján a Dacia következő újítása a megfizethető elektromos járművek területén lesz várható. 2020 márciusában a márka bemutatta a Spring elektromos koncepciót, az első teljesen elektromos modellt. Ötajtós modell, 4 teljes értékű üléssel és 200 km-es hatótávval: a Dacia Spring bizonyítékul szolgál arra, hogy a márka képes mindenki számára elérhető, fenntartható mobilitást kínálni, úgy, hogy továbbra is megtartja merész értékeit. A Dacia meghatározó szereplő volt az autóiparban az elmúlt 15 évben, és forradalmi tevékenysége még messze nem ért véget.

Nagy utat tett meg a Dacia az 1970-es évek óta, amikor ez szitokszónak számított, és aki a megvásárolt autóját probléma mentesen akarta használni, az az új autó átvételét követően azonnal felkeresett egy jó autószervizt, ahol először szétszedték, majd újra rendesen összerakták. Ma már a Dacia hozza a megbízható Renault minőséget baráti áron…

 

Dacia Spring 2020

 

Fischer György