SEAT
A SEAT TÖRTÉNETE
Az 1930-as évek második felében dúló polgárháború, majd ezt követően a második világháború a rengeteg szenvedésen túlmenően, gazdaságilag is nagyon megtépázta Spanyolországot. A Nyugat-Európa 17 országát gazdaságilag talpra állító Marshall segélyből Spanyolország nem részesült. Emiatt az ország gazdaságát önállóan kellett rendbe hozni. Idejekorán felismerték, hogy ennek egyik kulcsa a motorizáció. 1950-ben Spanyolországban ezer lakosra mindössze 3,1 autó jutott. Mivel az országnak nem voltak anyagi forrásai a motorizáció importból történő megoldására, megalapították a SEAT (Sociedad Espanola de Automotives de Turismo) autógyárat.
Ennek előzményeként 1948-ban a spanyol állam és öt spanyol bank, szerződést írt alá az olasz FIAT vállalattal. A SEAT kezdetben, – a licenc megvásárlása után – FIAT termékeket gyártott saját márkaneve alatt, miután önálló konstrukciók kifejlesztésére még nem volt lehetőség.
A SEAT 1953-ban Barcelona „Zona Franca” negyedében nyitotta meg gyárát. Itt kezdték meg az első modelljüknek, az 1400-asnak a gyártását, majd ezt rövidesen kiegészítették a 600-as típussal.
Naponta 5 autót gyártanak, 925 ember dolgozott a SEAT-nál. 1955. május 5-én megnyitották a közel 200.000 négyzetméteren fekvő új gyárat. Ekkor már 7.000 SEAT fut az utakon. 1956-ban a gyár elérte első célját, az egy éven belül legyártott 10.000 gépkocsit, de 1961-re már 36.000 autó készül évente.
1964-ben Madridban megnyílik a SEAT új központi irodája, közel 10.000 ember dolgozik a gyárban, naponta 300 autó készül el. Ezzel a SEAT pillanatnyilag a legnagyobb európai autógyártó.
1966-ban elkészül az 500.000. autó.
1969-ben legördül a gyártó sorról az 1.000.000. SEAT, egy 124-es.
1971-re a SEAT Spanyolország legnagyobb iparvállalata, 55.000 autót exportálnak. 1974-re megszületett a 2.000.000. SEAT. A gyártási palettán egyre több FIAT modell jelenik meg SEAT köntösben.
A sikerek ellenére 1980 májusában a FIAT úgy dönt, hogy 30 év együttműködés után megszakítja a SEAT-tal meglévő vállalati kapcsolatát (talán megijedt a konkurenciától), és eladja részvényeit a Spanyol Ipari Minisztériumnak. A kényszerű helyzetben (miután a szakítással együtt megszűnt a FIAT modellek gyártási joga is) a vállalat új stratégiára kényszerül. Saját maga tervezi autóit, melyeket spanyol városok után nevez el: Ronda, Ibiza, Malaga, Marbella, Fura, Terra. Ez utóbbi a SEAT által gyártott első kishaszon jármű. Közülük egy-kettőnél még nehéz lenne tagadni a FIAT rokonságot…
Új arculatot kap a cég, 1982 szeptember 30-án ipari és kereskedelmi együttműködésről szóló szerződést ír alá a SEAT S.A. a Volkswagen AG-val. Ettől kezdve az új SEAT modellek Volkswagen műszaki platformra kerülnek, a SEAT forgalmazza Spanyolországban a Volkswagen és Audi márkákat is, melyeket részben importál, részben helyben gyárt le. A fejlődést szimbolizálják a rendszeresen változó logók is, amelyeket az autógyár szabad kapacitásában készít.
2019-től
(Bár a rossz nyelvek szerint, ez is csak egy üzleti húzás, ugyanis minden logóváltásnál a világon lévő összes hivatalos márkakereskedés és márkaszerviz köteles ezeket – nem kis pénzért – lecserélni. Az aktuális logókat tartalmazó identifikációs elemeket pedig a gyárak készítik és értékesítik.)
1983-ban elkészül az 500.000. saját tervezésű SEAT.
1986. június 1-én a Volkswagen megveszi a SEAT 51%-át, majd december 23-án a részvények 75%-a kerül a tulajdonába. Végül 1990 decemberében a még hiányzó részvényeket is megvásárolja, így a Volkswagen 99,99%-ban a SEAT tulajdonosa lett. A hiányzó 0,01% a spanyol állam tulajdonában marad.
1992-ben a SEAT az egyik fő szponzora a XXV. nyári olimpiai játékoknak Barcelonában. Ekkor jelent meg a TOLEDO, amelyik az olimpia hivatalos autója lesz.
1993. márciusban bemutatták az új – immár Volkswagen platformra gyártott – IBIZA II.-t, év végén pedig bekerült a választékba a SEAT CORDOBA is. (Emlékeznek? „Micsoda farosszéria”)
1994-ben átadják a SEAT legújabb gyártósorát Martorell-ben. Ez jelenleg is Európa legmodernebb autóipari gyártóüzeme.
1995-ben a Genfi Autószalonon bemutatják a SEAT első egyterűjét, a SEAT ALHAMBRA-t. Ez a típus egyszerre kerül forgalomba a szinte teljesen azonos, közösen kifejlesztett, és kooperációban gyártott Volkswagen Sharan, és Ford Galaxy modellekkel.
1998-ban a Párizsi Autószalonon bemutatkozik az új SEAT TOLEDO II., amely később a gyár egyik legsikeresebb modellje lesz.
1999-ben a SEAT elcsábítja az Alfa Romeo design tervezőjét, Walter da Silva-t, akinek nevéhez olyan sikerek fűződnek, mint 2000 tavaszán a LEON I., 2002-ben az IBIZA III., az ALTEA, AROSA, CORDOBA IV, és 2005-ben a LEON II. Azonban da Silva még 2005-ben „átpártol” az Audihoz, majd 2007-2015-ig a Volkswagenhez.
A következő években ezeknek a modelleknek többféle verziója készül. A variációs lehetőségeket a bőséges motorkínálat, és felszereltségi szint jelenti. Az ALTEA alapjára épül egy megnövelt utastérrel rendelkező XL, valamint egy összkerékhajtású FREETRACK, azonban ezek, és az AROSA nem aratnak átütő sikert, a gyártásuk meg is szűnt.
Ebben az időszakban volt egy TOLEDO III. változat, majd luxus kategória gyanánt a régebbi Audi A4 alapjaira épített EXEO is, de egyértelmű tévedésnek bizonyultak.
2012-ben történik a következő nagy ugrás a fejlődésben, ennek lendülete a mai napig kitart. A régebbi típusok közül még gyártásban van az IBIZA, TOLEDO, LEON, és az ALHAMBRA, bár ez utóbbi gyártása 2020-ban megszűnik. A MII kisautót Magyarországon nem forgalmazzák.
2016-2018 közötti időszak kiemelkedő volt a SEAT számára. Ekkor jelennek meg sorban a kor divatirányzatának megfelelő SUV modellek. Elsőként az ATECA, ezt követte a valamivel kisebb ARONA, végül a sorban a márka új zászlóshajója, a TARRACO
Ezek a modellek az autógyártás jelenlegi színvonalának megfelelő maximális biztonsági, kényelmi és informatikai berendezéssel rendelkeznek prémium kategóriás kivitelben. A SEAT, a Volkswagen tulajdonába való kerülése után mindig is a sportos, latinos irányzatot képviselte, és képviseli a mai napig is. Talán sokan emlékeznek abból az időszakból a szlogenre: „SEAT a Volksvagány” Az évek során szinte minden gyártott modelljéhez készített egy csúcsteljesítményű sport változatot CUPRA típusnéven. Ezek a magas áruk miatt viszonylag kis szériában készültek, de van egy vásárlóréteg, amelyik kifejezetten igényli az ilyen autókat.
Ezt felismerve a SEAT keretében, de önálló almárkanév alatt saját logóval létrejött a CUPRA üzem, amely kifejezetten sportautók fejlesztésére és gyártására szakosodott, de SEAT alapokon.
Ismert tény, hogy a Volkswagen konszern a következő évek fejlődési irányának kijelölésekor letette a voksát az elektromos autózás mellett. Ennek következményeként a SEAT autógyár valamennyi jelenleg gyártott modelljéhez elkészítette az elektromos, hybrid, plug-in hybrid változatot is, melyek rövidesen megjelennek a márkakereskedések kínálatában is.
Fischer György